Ø Mentafsir
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Ø Mentafsir kurikulum kebangsaan: KSSR, KSSM.
Ø Mentafsir dan menganalisis Dokumen Standar Kurikulum dan
Pentaksiran (DSKP)
Ø Membina Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT)
Ø Membina Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) dan Rancangan Pengajaran
Harian (RPH) berpandukan DSKP.
Ø Memastikan standard pembelajaran sejajar dengan aktiviti PdP dan
penilaian yang akan dijalankan.
Ø Membina dan menyediakan bahan bantu mengajar (BBM) yang bersesuaian
dan berkesan.
Ø Membina instrument untuk menilai tahap pencapaian murid.
Ø Memilih kaedah dan strategi PdP yang bersesuaian, berkesan dan
menarik.
ü
💙Interaksi antara guru, murid dan bahan memainkan peranan penting dalam
memastikan maklumat dapat disampaikan dengan berjaya kepada murid.
ü 💙Guru perlu memastikan murid telah bersedia terlebih dahulu untuk menerima
maklumat baru.
ü
💙Guru memberi fokus kepada set induksi
yang dapat menarik minat dan fokus murid serta mempunyai perkaitan dengan topik
pembelajaran.
ü 💙Mempunyai tahap perkembangan iaitu
proses penyampaian isi pembelajaran dilakukan secara sistematik dan teratur
serta mempunyai kesinambungan antara satu sama lain.
ü 💙Melakukan sesi soal jawab (penyoalan)
untuk mewujudkan interaksi antara guru dan murid dan menjadikan murid aktif di
samping membina keyakinan diri.
ü
💙Guru mengendalikan kaedah dan teknik
penghantaran mesej yang berkesan dan teknik yang digunakan haruslah sesuai
digunakan.
ü
💙Peruntukan masa yang dirancang
oleh guru di dalam RPH perlu bersifat mudah ubah dan disesuaikan mengikut kemahiran
yang hendak ditekankan.
v
Memastikan perkara yang hendak diuji mempunyai
hubungan dengan perkara yang telah diajar oleh guru.
v
Memastikan kegiatan menilai itu mengukur
keseluruhan aktiviti pembelajaran.
v
Memastikan penilaian itu menilai kefahaman
murid menggunakan pengetahuan yang telah dipelajari.
v
Penilaian boleh dilaksanakan dalam pelbagai
bentuk sama ada sumatif atau formatif.
v Menetapkan kriteria yang hendak dinilai.
Secara kesimpulannya, ketiga-tiga tahap ini perlu dilibatkan dalam pengurusan bilik darjah iaitu bermula dengan tahap perancangan, pelaksanaan dan penilaian. Kegagalan dalam perancangan akan mengakibatkan kegagalan dalam pelaksanaan dan penilaian juga. Oleh itu, guru perlu bijak merancang dalam mengurus kurikulum bilik darjah dengan baik.
Ulasan
Catat Ulasan